Bryza K18 – wrak kutra – Hel

ZNAJDŹ ARTYKUŁ

SZUKAJ NA BLOGU.

MW „Bryza” (K-18)

Bryza to jeden z najpopularniejszych wraków odwiedzanych przez polskich nurków. Niewielka głębokość jak i dostęp z plaży oraz morza sprawia, że jest tłumnie odwiedzany zarówno przez początkujących jak i tych bardziej zaawansowanych amatorów nurkowania. Świetnie nadaje się jako miejsce rozpoczęcia szkolenia wrakowego. Okręt został zatopiony w celu szkoleniowym, turystycznym jak również badawczym przez władze miasta Hel. Dotychczas jest to jedyna jednostka przygotowania specjalnie dla nurków.

 

MW Bryza K18 zatopiony na Helu

fot. Tomasz Stachura

 

Jak dotrzeć na Bryzę

Na wrak okrętu Bryza można dostać się na 2 sposoby. Możemy skorzystać z jednej z baz nurkowych zlokalizowanych na Helu (np. Lena Diving Baltic), która dostarczy nas na nad okręt łodzią lub dotrzeć do wraku z plaży.

Skupię się na tym drugim rozwiązaniu, aby ułatwić dotarcie na miejsce bez zbędnych przygód. Na końcu artykułu jest mapka Google z zaznaczonym punktem do jakiego docieramy samochodem (Dom Morświna). Następnie otwieramy bramę i wjeżdżamy na teren Uniwersytetu Gdańskiego. W przypadku gdyby brama była zamknięta klucz znajduje się w Fokarium Helskim na tej samej ulicy. Należy pamiętać aby nie zostawiać otwartej bramy oraz nie tarasować samochodem wjazdu. Na końcu nabrzeża parkujemy samochód i możemy spokojnie wypakować cały sprzęt. Samochód możemy pozostawić w tym miejscu na czas nurkowania.

 

Wjazd na nabrzeże w okolice wraku Bryzy

 

Położenie wraku MW Bryza

Wrak okrętu łącznikowego Bryza stoi na stępce, na stoku w przedziale głębokości 12-21m, dziobem prostopadle do plaży. Odległość od brzegu nie jest duża. Przez większość drogi jest bardzo płytko – do 1,5m. Startując z plaży możemy dotrzeć do niego na 3 sposoby:

 

Lokalizacja wraku MW Bryza K18

 

  • po powierzchni – wrak jest oznaczony białą boją. Nie ma więc znaczenia, z którego miejsca plaży zaczniemy nasze nurkowanie, na pewno dotrzemy do boi. Czas płynięcia po powierzchni to około 10 minut, zakładając brak falowania. Następnie zanurzamy się wzdłuż liny. Nadbudówka znajduje się na głębokości około 10m.
  • wzdłuż falochronu – należy poruszać się w bezpośredniej bliskości falochronu. Osłona kończy się na głębokości około 8m. Po chwili dno zaczyna dosyć gwałtownie opadać. Po dotarciu na głębokość 14-15m skręcamy w lewo i trzymając się izobaty 14m po 2-3 minutach dotrzemy do wraku.
  • po poręczówce (żółte strzałki)– poręczówka zaczyna się na wysokości połowy falochronu w odległości około 10m od konstrukcji. Głębokość to zaledwie 1,8m. Jest to najszybsza droga dotarcia na wrak.

Polecam drogę wzdłuż falochronu – przy ścianie możemy spotkać sporo fląder. Głazowisko na końcu również jest dosyć widowiskowe.

 

Mapa batymetryczna położenia wraku Bryza K18

Obraz – Urząd Morski w Gdyni

 

Obrazy położenia wraku kutra MW Bryza K18

Obraz – Urząd Morski w Gdyni

Co na Bryzie

Pomimo niewielkiej głębokości jest to bardzo ciekawe miejsce nurkowe. Oprócz standardowej wycieczki dookoła wraku możliwa jest także penetracja wnętrza. Dostępne są wszystkie pomieszczenia, łącznie z ładownią. Przed zatopieniem kuter został całkowicie wyczyszczony ze wszystkich niebezpiecznych substancji, zostały usunięte również wszystkie elementy, które mogłyby zagrażać nurkom. Nie ma więc ryzyka zaplątania się w żadne przewody.

 

Widok z dziobu MW Bryza K18

fot. Tomasz Stachura

 

W dzień nie spotkamy tam zbyt dużo życia. Dopiero podczas nurkowań nocnych wrak pokazuje swoje możliwości dla osób lubiących przyglądać się nocnemu życiu w Bałtyku. Dorsze, które możemy spotkać nawet wewnątrz ładowni konkurują o uwagę z flądrami szukającymi schronienia przy dnie obu burt.

W związku z powyższym rybacy w pobliżu Bryzy rozstawiają często sieci. Należy wziąć to pod uwagę, szczególnie jeśli planujemy nocne nurkowanie bo boje mogą być niewidoczne. Na samym wraku nie ma jednak żadnych sieci ani żyłek wędkarskich.

 

Wejście do nadbudówki MW Bryza K18

fot. Tomasz Stachura

 

Warunki pod wodą

Warunki na wraku są bardzo zmienne. Nurkując dzień po dniu widoczność może znacznie się pogorszyć. Zwykle wynosi przynajmniej kilka metrów. W sezonie na pewno nie poprawia sytuacji fakt, że jest to jeden z najczęściej odwiedzanych wraków zatoki. Tłumy początkujących nurków skutecznie mogą zepsuć wizurę, szczególnie wewnątrz wraku, gdzie sporo jest łatwych do podniesienia osadów. Na wraku jest jasno, nawet w pochmurne dni, nie ma więc potrzeby używania silnego światła.

 

Dziób kuter Bryza K18

fot. Tomasz Stachura

Szkolenie wrakowe

MW Bryza to świetnie miejsce na rozpoczęcie swojej przygody z nurkowaniem wrakowym. Niewielka głębokość, łatwość nawigacji po wraku oraz jego dostępność zarówno z brzegu jak i z łodzi sprzyjają nauce nawet początkujących nurków w bezpiecznych i komfortowych warunkach. Jest to zwykle wrak, od którego zaczyna się szkolenie wrakowo-morskie.

Historia i dane techniczne MW Bryza

Okręt został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Rzecznej. Bryza nie należała do dużych jednostek. Długość wraku to niespełna 30m, szerokość zaledwie 6m. Kadłub jednostki był zbudowany ze stali. Maksymalna prędkość okrętu wynosiła 11 kn, a zasięg 1100 nm. Kuter nie posiadał żadnego uzbrojenia własnego. Rozpoczął swoją służbę w 1965 roku, a jego załogę stanowiło 12 marynarzy + do 36 pasażerów. Przez cały okres służby przewoził wojskowych między bazami w Gdyni i Helu jak również pełnił rolę zaopatrzeniową dla okrętów będących na ćwiczeniach w pobliżu Helu.

Jednostka zakończyła swoją służbę w Marynarce Wojennej RP w 2001. Została zatopiona przez władze miasta Hel w sierpniu 2009 roku jako atrakcja turystyczna dla nurków.

 

Kuter łącznikowy MW Bryza K18 w trakcie służby

 

 

Mapka dojazdu do Bryzy

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Bądź na bieżąco z ciekawymi artykułami, planami wyjazdów i promocjami na sprzęt